KATALOG BIBLIOTEKI W KONSTANCINIE-JEZIORNIE

Przeszukiwanie katalogu po indeksie: 

Wyświetlonych zostanie max na stronie: 

opisów

               


Toast na progu
LDR
02769cam a2200325|i|4500
001
n 20171017125752053342
005
2017-10-17
008
171017s2017 pl |000 e pol
020
_ _
a 9788308063989
040
_ _
a WA N c WA N d WAR_ZOL d PIA_K-J
100
1 _
a Mencwel, Andrzej d (1940- ).
245
1 0
a Toast na progu / c Andrzej Mencwel.
260
_ _
a Kraków : b Wydawnictwo Literackie, c 2017.
960
_ _
b Literackie
300
_ _
a 298, [5] stron ; c 21 cm.
648
_ 7
a 1901-2000 2 DBN
648
_ 7
a 1945-1989 2 DBN
648
_ 7
a 1989-2000 2 DBN
648
_ 7
a 2001- 2 DBN
650
_ 7
a Chłopi 2 DBN
650
_ 7
a Kultura chłopska 2 DBN
650
_ 7
a Mieszkańcy wsi 2 DBN
651
_ 7
a Wieś 2 DBN
651
_ 7
a Polska 2 DBN
655
_ 7
a Esej 2 DBN
710
2 _
a Wydawnictwo Literackie. 1 n 98045707
920
_ _
a 978-83-08-06398-9
970
_ _
a Fascynująca opowieść o zanikaniu polskiej kultury chłopskiej.Najnowsza książka cenionego historyka literatury i kultury.Toast na progu Andrzeja Mencwela to współczesna opowieść biograficzna. Jej głównym bohaterem jest zmarły przed kilku laty przyjaciel autora, który był światłym rolnikiem, dumnym ze swej zawodowej sprawności i gospodarczych osiągnięć. Był też jednym z ostatnich prawdziwych chłopów, uosobieniem stanowej godności i cnoty obywatelskiej. Wspomnienie o nim uprzytamnia autorowi, że w niedawno minionym czasie zeszli z tego świata inni jego sąsiedzi i sąsiadki, autentyczni w chłopskim człowieczeństwie, oryginalni w osobowych rysopisach, wypełniających kolejne rozdziały tej opowieści. Zaczynali samodzielnie gospodarzyć jeszcze przed wojną, przetrwali dzielnie i mądrze prawie półwiecze, w tym wojnę i okupację, oparli się presjom kolektywizacji i sprostali pierwszym wyzwaniom modernizacji. Wraz z ich odejściem w ostatnich dekadach zanikło też tradycyjne, wielofunkcyjne, rodzinne gospodarstwo chłopskie, będące materialną ostoją chłopstwa jako klasy społecznej. Była to w Polsce klasa najstarsza i najliczniejsza, odwiecznie wyzyskiwana, a utrzymująca swą pracą byt zbiorowy. "Żywią i bronią" - jak głosiło tradycyjne hasło demokratyczne. Czy osamotnienie i śmierć przyjaciela, równoznaczne z końcem jego świetnego gospodarstwa, były nieuchronne? Czy zanik takiego sposobu istnienia, jaki stanowiło rodzinne gospodarstwo chłopskie, jest tożsamy z zanikiem chłopstwa jako wyraźnego stanu społecznego, zatem z końcem odrębnej kultury chłopskiej? Czy kultura polska musi ciągle opierać się na tradycji szlacheckiej, czy też winna oprzeć się na dziedzictwie chłopskim, będącym kulturą pracy i współpracy?
980
_ _
a 821.162.1-4

Pobierz rekord w formacie ISO2709