LDR | | 02400nam 2200253 i 4500 |
001 | | n 20110520140225094956 |
005 | | 2011-05-20 |
008 | | 110406s2011 pl |||||r|||||00| ||pol|d |
020 | _ _ | a 9788324015238 |
040 | _ _ | a POZN M/AKU c POZN M/AKU d WAW BIAŁ 69 |
100 | 1 _ | a Gross, Jan Tomasz d (1947- ). 1 n 97010802 |
245 | 1 0 | a Złote żniwa : b rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów / c Jan Tomasz Gross ; wsółpr. Irena Grudzińska-Gross. |
260 | _ _ | a Kraków : b Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, c 2011. |
960 | _ _ | b Znak |
300 | _ _ | a 202, [6] s. : b il. ; c 22 cm . |
650 | _ 7 | a Antysemityzm - Polska - 1939-1945 r 2 JHP BN |
650 | _ 7 | a Żydzi - Polska - 1939-1945 r 2 JHP BN |
650 | _ 7 | a Przestępstwa przeciw mieniu 1939-1945 r 2 JHP BN |
655 | _ 7 | a Szkice literackie y 21 w. 2 JHP BN |
700 | 1 _ | a Grudzińska-Gross, Irena d (1946- ). |
920 | _ _ | a 978-83-240-1523-8 |
970 | _ _ | a Wstrząsająca historia ludzkiej chciwościGrupa polskich chłopów, a przed nimi stos ludzkich kości ? porażające zdjęcie, które stało się pretekstem do napisania tej książki. Czego szukano w masowych grobach nieopodal byłego obozu w Treblince? Złotych zębów, biżuterii, pieniędzy?Autorzy Złotych żniw zadają pytania dotyczące ludzkiej chciwości.Od nas zależy, czy i jak na nie odpowiemy. Złote żniwa to esej historyczny Jana Tomasza Grossa i Ireny Grudzińskiej-Gross. Wybitni polscy intelektualiści zajmują się przemilczanym aspektem stosunków polsko-żydowskich w czasie drugiej wojny światowej. Zaskakuje odwaga, z jaką autorzy podchodzą do zasadniczego tematu książki: roli chciwości Polaków i innych narodowości wobec Żydów podczas Zagłady. Esej porusza tematy drażliwe i bolesne: przejmowanie żydowskiego mienia przez Polaków, współudziału w tym procederze polskich środowisk prawniczych czy granatowej policji. Autorzy opisują przerażającą sytuację Żydów na polskich wsiach, pytają o rolę Kościoła katolickiego w kształtowaniu zachowań wiernych. Nie stronią od ostrych moralnych i historycznych ocen, wyrazistego, bezpośredniego języka i nie ukrywają swoich emocji. Czyni to z lektury tej książki głębokie intelektualne i moralne przeżycie. |
980 | _ _ | a 94(=411.16) |