LDR | | 02856nam a2200517|i|4500 |
001 | | n 20210406164750076072 |
005 | | 20210408102410.0 |
008 | | 210408s2020 pl ||||| |||||000|||pol d |
020 | _ _ | a 9788366147522 |
040 | _ _ | a WAR_WIL c WAR_WIL d WAR_WIL d PIA_K-J |
100 | 1 _ | a Lipczak, Aleksandra. |
245 | 1 0 | a Lajla znaczy noc / c Aleksandra Lipczak. |
260 | _ _ | a Kraków : b Karakter, c 2020. |
300 | _ _ | a 270, [2] strony ; c 21 cm. |
504 | _ _ | a Bibliografia na stronach 261-[271]. |
648 | _ 7 | a 701-800 2 DBN |
648 | _ 7 | a 801-900 2 DBN |
648 | _ 7 | a 901-1000 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1001-1100 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1101-1200 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1201-1300 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1301-1400 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1401-1500 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1501-1600 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1601-1700 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1701-1800 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1801-1900 2 DBN |
648 | _ 7 | a 1901-2000 2 DBN |
648 | _ 7 | a 2001- 2 DBN |
650 | _ 7 | a Arabowie 2 DBN |
650 | _ 7 | a Chrześcijanie 2 DBN |
650 | _ 7 | a Dziedzictwo kulturowe 2 DBN |
650 | _ 7 | a Hiszpanie 2 DBN |
650 | _ 7 | a Muzułmanie 2 DBN |
650 | _ 7 | a Społeczeństwo 2 DBN |
650 | _ 7 | a Wielokulturowość 2 DBN |
650 | _ 7 | a Żydzi 2 DBN |
651 | _ 7 | a Andaluzja (Hiszpania, kraina historyczna) 2 DBN |
651 | _ 7 | a Andaluzja (Hiszpania, wspólnota autonomiczna) 2 DBN |
655 | _ 7 | a Esej 2 DBN |
655 | _ 7 | a Reportaż 2 DBN |
710 | 2 _ | a Wydawnictwo Karakter. 1 n 2013030528 |
920 | _ _ | a 978-83-66147-52-2 |
970 | _ _ | a Edward Said nazwał Al-Andalus "wcześniejszą wersją naszego własnego hybrydycznego świata" - przez osiem wieków południe Hiszpanii i okoliczne regiony zamieszkiwali i współtworzyli Żydzi, muzułmanie i chrześcijanie. Książka na każdym kroku rozpięta jest między historią i współczesnością, między reportażem i esejem. Równie ważne są tu arabsko-wielokulturowa przeszłość Al-Andalus, jak i to, jak rezonuje ona dziś. Opisując średniowiecze i początki nowożytnego świata, autorka wyławia zadziwiająco aktualne wątki i pokazuje, jak dzisiejsi Andaluzyjczycy i Andaluzyjki obchodzą się z tym nietypowym dziedzictwem (nie brakuje takich, którzy mówią, że są "potomkami Maurów"), oraz jak dziś w praktyce wygląda wielokulturowość tego regionu (Andaluzja nazywana jest "nową Lampedusą"). Koegzystencja, spotkanie tak zwanego Zachodu z tak zwanym islamem, płynność granic, lecz także fundamentalizmy, wypędzenia, egzorcyzmowanie innych... Al-Andalus to potężny mit, ale - jak twierdzi andaluzyjski antropolog José Antonio González Alcantud - mito bueno, "dobry mit", który pozwala poszerzać granice wyobraźni i myślenia o dzisiejszej Europie i stojących przed nami wyzwaniach. |
980 | _ _ | a 316.347 |